Logoen vår - mer enn et merke

Logoen vår er varemerkebeskyttet – og det forplikter.
Logoen til Norske Redningshunder er varemerkebeskyttet. Foto: Aud Ingebjørg Barstad

Logoen vår er varemerkebeskyttet – og det forplikter.

Norske Redningshunders navn og logo er mer enn ord og bilde. De er et symbol på tillit, beredskap og profesjonalitet – og er juridisk varemerkebeskyttet hos Patentstyret. Dette betyr at logoen ikke kan brukes fritt på trykksaker, klær, profileringsartikler eller andre flater uten eksplisitt godkjenning fra administrasjonen.

Å ha en enhetlig visuell profil handler ikke bare om estetikk. For en organisasjon som NRH, som jobber tett med politi og andre aktører i redningstjenesten, er det avgjørende at vi fremstår troverdige, profesjonelle og gjenkjennelige – hver gang vi synes i det offentlige rom.

En enhetlig profil:

  • Skaper tillit hos publikum og samarbeidspartnere
  • Forsterker budskapet vårt gjennom konsekvent kommunikasjon
  • Forebygger misbruk eller feiltolkning av hvem som representerer NRH
  • Styrker identiteten og stoltheten internt i organisasjonen
  • Sikrer at vi fremstår samlet – uansett hvor i landet vi er

Dette gjelder all bruk – også på klær og artikler.

Logo og navn kan ikke benyttes på:

  • Klær (som t-skjorter, jakker, caps)
  • Profilartikler som kopper, nøkkelbånd eller flasker
  • Trykksaker, bannere, rollups

… uten at bruken er forhåndsgodkjent av administrasjonen. Dette gjelder også lokale lag og enkeltpersoner i organisasjonen.

Et regelbrudd kan få konsekvenser
Feil eller uautorisert bruk av NRHs logo og navn kan medføre disiplinærreaksjon. Dette handler ikke om å skape unødig byråkrati, men om å beskytte vår identitet og sikre at NRHs navn brukes på en måte som gagner organisasjonen.

Spør før du trykker
Har du et ønske om å trykke klær, eller en idé til markedsføring lokalt? Ta kontakt med administrasjonen før noe produseres. Vi har en grafisk profil som skal følges, og hjelper gjerne med å sikre at den brukes riktig. Send en mail til post@nrh.no så hjelper vi deg!

 

 

Scroll to top